telemark.bedriftsidretten.no

GPX Karusellen 2023

Utfør en av følgende ruter for å ta utfordringen

Konkurranseperiode: 01.01.2023 - 28.02.2023

Januar - Langesund (12,15 km)

Start/mål:

Parkeringen ved dammane i Bamble. Start klokken på asfaltstien like foran oppslagstavlen på høyre side. Vent på gps-signal før du starter å løpe. Ved målgang løper du forbi tavlen før du trykker stopp.

Ankomst:

Kjør ut Bambleveien mot Langesund. Parkeringen og Dammane ser du til venstre like etter du har passert innkjørselen til legevakten og Røde Kors.

Løypebeskrivelse:

Du løper i retning med klokken. Du starter med å løpe asfalten i mellom dammane, opp i løysløypen og følger den nordre sløyfen rundt. Du fortsetter videre inn på sti mot hoppbakken og ned til Stathelleveien og Skjærgårdshallen. Herfra følger du blåmerket sti (kyststien) nesten helt inn til mål. Du løper igjennom Langesund sentrum, ut mot Tangen fort og over til Steinvika, Krogshavn og mot Sandvika. På stien ovenfor Sandvika vil blåmerket sti gå 90 grader til venstre. Her skal du holde høyre inn på en hestesti og over mot en hestebane. Du løpet ca. 100m på hestebanen før du tar til høyre inn på en sti. Du vil da få et kommunalt strømanlegg på din venstre side. Løp videre under Bambleveien og opp på andre siden. Hold høyre like etter undergangen og løp på stien langs veien og mot mål. Løp forbi oppslagstavlen på asfalten før du stopper klokken.

Registrering:

Grunnet glatte partier og oppstart av årets GPX sesong ønsker vi at januar-løpet skal kunne registreres ut februar. Hvilket betyr at man kan rekke alle løpene selv om man melder seg på i februar.

OBS:

Traseen er glatt. Særlig lysløypa og siste 2km. Vi anbefaler pigg. *Oppdatert 29.01

Underlag og sko:

35% grus, 20% asfalt og 45% sti.

Anbefaler terrengsko, altså sko med grovere såle. Det kan vær glatt så har du pigg kan det være fint.

Område:

Langesund er kjent for sine flotte stier og utkikkspunkt. Her er det også mye historie og flere muligheter for bading og fine pauser.

Får du ikke lastet ned GPX filen?

Ta kontakt med thomas.stornes@bedriftsidretten.no så sender vi filen til deg.

Konkurranseperiode: 01.02.2023 - 28.02.2023

Februar - Kapittelberget (10,78 km)

Kapittelberget, Skien (Kryptkirke)

Ankomst:

Fra Skien ta opp høgda, forbi Storm IF og inn til høyre i rundkjøringen til skiltet "kryptkirke". Parkeringsplass opp til venstre 200 meter fra rundkjøringen. Google Maps koordinater for parkering og start/mål:

Løypebeskrivelse:

Start like ved parkering hvor det står 3 stk informasjonsmateriell. Løp så 100m nedover før du holder 180 grader venstre og videre på nedsiden av der du startet. Videre så er dette en forholdsvis flat og enkel trase på asfalt. Grunnet glatte tider blir dette en runde på vei og gang- og sykkelsti fra Kapittelberget og mot Borgestad Kirke. Når du kommer halvveis og igjennom undergangen like før Borgestad Kirke så løper du høyre, rundt og opp på gang- og sykkelsti. Følg denne så hele veien langs hovedveien til Kapittelberget. Etter en drøy kilometer kommer du til skauen og skal igjennom et skogparti før du kommer ut på asfalt igjen etter ca 800m.

Husk å følge med på trafikk når du løper på sideveiene. Vi løper på områder med lite trafikk og eller gang- og sykkelsti.

OBS:

Traseen er glatt. Særlig på stiene. Anbefaler piggsko. Runden ble sist sjekket 31. januar og da var det isete.

Underlag og sko:

80% asfalt / 20% sti

Anbefaler piggsko, eventuelt grove terrengsko

Får du ikke lastet ned GPX filen?

Ta kontakt med thomas.stornes@bedriftsidretten.no så sender vi filen til deg.

Konkurranseperiode: 01.03.2023 - 31.03.2023

Mars - Skotfoss (12,89 km)

Start/mål:

Ved Løveid sluse på skotfoss, like ved infotavlen mellom parkeringsplassen og slusen. Det står en benk der også og det er like foran en port som står åpen.

Ankomst:

Kjør i retnings Skotfoss til Løveid sluse. Kommer du fra Åfoss siden kan det være arbeid på demningen med jevne mellomrom, her er det også smalt å kjøre. Kommer du fra Myren og Gulset følger du Skotfoss veien frem til Løveid sluse.

Parkering:

Ved Løveid Sluser

Løype beskrivelse:

Velkommen til vakre Skotfoss. Her skal du få oppleve et flott område langs Løveid, Pollen, Mikaelshulen og Skotfoss-stien. Husk at vi er i Mars, det kan være isete noen steder.

Vi skal først starte med en tur/retur før vi skal løpe mot klokken rundt Klosterfoss stien. Vi skal nemlig via slusene og Pollen opp til Mikaelshulen. Vi starter med jevn stigning opp til Øvre Pollen de første 2 km så her bør du starte rolig. Vi løper innover mot parkeringen til Mikaelshulen. På vei hit er det idyllisk og flott. Nyt hvert steg selv om det er mye asfalt på dette området. Når du kommer til parkeringsplassen ved Mikaelshulen etter 3,2km så holder du til venstre inn på sti mot Mikaelshulen. Her får du en motbakke til å begynne med før det blir helt nydelig innover.

Når du kommer til Mikaelshulen så skal du være obs. De siste 100m er det bratt og ulent. Så her skal du bevege deg rolig. Ønsker du ikke og gå helt inn kan du snu ved "fare" skiltet og droppe de siste 50 meter helt opp. Du vil likevel bli registrert. Vi presiserer at du deltar på eget ansvar. Samtidig så er dette et yndet turmål for både store og små. ER DET IS BER VI DEG STOPPE PÅ TOPPEN 100M FØR HULEN.

Så er det tilbake samme vei til slusene. Ved Øvre Pollen løper du rett frem før du så tar til høyre og kommer ned mot kapellet. Så her får du 200 meter med endret trase på returen. Men det viser jo GPX filen for deg.

Når du kommer til slusene så skal du over brua og opp over Skotfoss-stien. Du kommer over til demningen og her skal du holde venstre i retning Løveid-sluse før du skal runde hjørnet til høyre og rundt Skotfoss-stien. Her er det vakkert og idyllisk. Du kommer så rundt ved fotballbanen før du skal opp og over Røråsen og tilbake til Løveid sluse.

Altså, dette er en trase som inneholder en del mer asfalt. Her kan du om du ønsker presse deg på tempo flere steder, så dette kan bli en ganske så hard runde, samtidig så er det idyllisk og fint her så hva med å nyte denne turen i et rolig tempo?

Denne ruten bør du oppleve - Noe sier meg at ikke så mange drar til Skotfoss for å løpe, så nå har du en rute klar for dine føtter ;)

40% asfalt

60% grus/terreng

Sko: Anbefaler sko egnet for grus og sti.

PS: Husk å få inn gps-signaler på klokken før du starter. Ved mål må du stå på plassen til du ser at klokken har avsluttet og lagret ruten før du drar videre.

Konkurranseperiode: 14.03.2023 - 30.04.2023

April - Lennsmannseter og Rustankollen (11,17 km)

Start/mål:

Ved bommen ved enden av parkeringsplassen i retning Rustankollen

Ankomst:

Kjør i retnings Sneltvedt og opp til Lennsmannseter, ca. 4km fra Kiwi Frogner eller kjør av Siljanvegen i retning Sneltvedt, ca 3km. Ved Lennsmannseter er en stor parkering. Herfra kan man gå blant annet opp til Vealøs kapell, Vestre Veløs og ikke minst GPX Juni løpet starter herfra.

Løypebeskrivelse:

Vi skal løpe mot klokken. Vi starter med å følge blåmerket sti opp mot Rustankollen (1,4km) og videre til Søgårdseter (4km). Her løper du på nydelige stier med flere utsiktspunkter mot Skien/Porsgrunn. Etter de første 500 meter kommer du til en gård med port over veien. Husk å lukke porten etter deg. Du løper så igjennom et beite frem mot Rustankollen. Skulle du møte på en ku så er dette nysgjerrige og rolig dyr. Står de midt i veien så går du bare rolig forbi. De er godt vant til turfolk. Etter Søgårdseter holder du venstre og skal over i retning Ørnstjern og videre tilbake mot Lennsmannseter. Du løper hele tiden på flotte og lekene stier, samt litt gruspartier. Hele stien hit er blåmerket og skiltet av DNT.

Etter 8km, like før du kommer til Lennsmannseter holder du brått høyre. Herfra og de neste 1,6km så vil det være mye forskjellig terreng. De første 300 meter er det litt vått, sølete og steinete. Det er lagt noen plank de første 200 meter som du kan løpe på. De neste 500 meter er steinete og litt smal sti. De siste 800 meter er på fin sti, men har en del stigning.

Når du kommer opp til veien etter 9,6km så er det fin grusvei videre mot bommen. Når du kommer til Lennsmannseter må du passere bommen ut mot parkeringsplassen å løpe over parkeringen til bommen der du startet.

Dette er en rute som er leken og morsom. Det er primært stigning opp til Rustankollen fra starten og Ønsker du å løpe raskest mulig bør du spare deg litt mot slutten.

20% grus

80/ sti/terreng

Konkurranseperiode: 14.03.2023 - 31.05.2023

Mai - Bjønnes/Langangen (11,83 km)

Start/mål:

Like foran den rød kiosken på Bjønnes Brygge.

Ankomst:

Kjør i retning Telemarksporten og videre ut forbi Bergsbygda og ut til Bjønnes Brygge.

OBS PARKERING: Like før du kommer ned til Bjønnes brygge så er der en parkeringsplass på toppen av bakken på høyre side. Her kan du parkere. På selve bryggen er det forbudt med parkering.

Løypebeskrivelse:

Start klokken når du står like foran den rød kiosken på bryggen. Du løper med klokken og fra start løper du frem videre forbi Bjønnes brygge og starter med en liten motbakke. Fra start skal du nå følge blåmerket sti i retning Sildevika. De første 700 meter løper du på asfalt før du skal følge videre blåmerket sti ut til Sildevika og videre forbi mot parkeringen til Sildevika. Etter ca. 2,6 km kommer du til parkeringen til Sildevika og skal krysse veien du nettopp har kjørt på for å komme ut til Bjønnes brygge. Fra parkeringen til Sildevika skal du holde venstre på veien i retning Bergsbygda ca. 30 meter før du tar til høyre og løper videre ut mot Bjønnes-Solvik hyttefelt og i retning Langangen.

Fra parkeringen til Sildevika og ned til Solvik skal du først jevnt opp og så jevnt ned til Solvik. Dette strekket er asfalt og på ca. 1,2km før du kommer videre inn på blåmerket sti.

Herfra skal du være litt observant. Fordi du løper blåmerket sti i retning av en sommerbolig etter 4 km. Det er ved denne boligen du kommer tilbake til også ved returen. Så ved denne sommerboligen skal du på vei ut holde venstre og vi skal litt opp i skogen. Her løper du på en tydelig sti, men den er ikke blåmerket. Du følger stien litt oppover før du skal holde høyre ved første sti kryss og til høyre ved andre stikryss. Ved det siste stikrysset ser du en bredere traktorvei. Når du holder høyre her er du altså på vei ut mot Langangfjorden igjen og til blåmerket sti. Denne rundet er på ca. 1,7 km.

Når du kommer til blåmerket sti igjen etter 5,7 km så skal du holde venstre og strake blåmerket sti i retning Langangen. Du kommer til vendepunktet etter 7,5km som er på en fin halvøy og her kan du hoppe rett ut i vannet og nyte en dukkert før du skal tilbake i retning Bjønnes Brygge. Du vil passere det stikrysset du kom til når du kom ut fra stirunden i skogen på vei ut, så her løper du videre frem på blåmerket sti.

Etter 9,7km kommer du til sommerboligen igjen og her skal du løpe igjennom hagen, så vis hensyn. Du er på blåmerket sti her altså.

Hold venstre i krysset (Her holdet du venstre på vei ut opp i skogen). Løp videre ut mot Bjønnes brygge og du løper litt på samme asfaltvei som på vei ut, men etter 300meter på asfalten holder du venstre inn på blåmerket sti i retning mål på Bjønnes brygge.

Stopp klokken når du har passert den rød kiosken på Bjønnes brygge og du er i mål.

Underlag/Terreng.

Det er ca. 20% asfalt, 20% grus og 80% sti/terreng.

Forholdsvis lite stein og røtter. Kan være noe grodd i skogen der du holder til venstre ved den sommerboligen og rundt på vei ut.

Konkurranseperiode: 01.06.2023 - 30.06.2023

Juni - Rognstranda/Åby (14,48 km)

Start/mål:

Like ved "rundingen" i midten av veien like ved parkeringsplassen.

Kjør i retning Valle og ta av mot Rognstranda 1km etter Lasses/E18

Parkering ved Rognstranda

Løypebeskrivelse:

Start klokken ved rundingen. Hold høyre ut langs veien og etter 500m ta inn til venstre på sykkelruten. Følg grusveien til Feset. Herfra skal du holde venstre inn på grusvei og sti over til Åby-bukta. Fra Åby følger du blåmerket kyststi hele veien inn mot mål, med unntak like før Hydrostranda hvor du skal utenom Svaneheia. Her er det kupert, mye opp og ned, men til gjengjeld fin utsikt på tuppen. Herfra og inn til mål skal du holde tunge rett i munnet grunnet kupert terreng.

Det er ca. 10% asfalt, 40% grus og 50% sti/terreng

Konkurranseperiode: 01.07.2023 - 31.07.2023

Juli - Ivarsand/Trosby (14,4 km)

Start/mål:

Like ved søppelsorteringen ved parkeringsplassen.

Ankomst:

Kjør i retning Valle mot Åby. Her skal du ta av til Valleveien. Kjør videre mot Brevikstranda og inn på Elvikveien. Følg videre til parkeringsplassen til Ivarsand. Parkering ved Ivarsand.

Løypebeskrivelse:

Start klokken ved søppeldunkene. Hold venstre ut langs veien og følg asfalten ut til Brevikstranda. Hold venstre og følg Valleveien helt til du kommer til Trosby. Rett etter Joker Trosby følger du blåmerket sti til venstre (skiltet Vardås). Lett stigning opp til Vardås. På toppen får du flott utsikt utover fjorden. Fra utsiktspunktet skal du tilbake på samme sti (kun et par meter) der du kom fra, før stien deler seg og du tar til høyre videre på den blåmerket kyststien.

Følg stien videre til Rakkestastranda og videre tilbake mot Valleveien som du kom fra. Følg asfalten videre forbi Brevikstranda og ta inn til høyre på Elvikveien igjen. Hold høyre inn på Blåmerket kyststi etter noen hundre meter. Følg Kyststien til Ivarsand.

Ta til venstre ved en gressbane og inn på grusvei (Prisgrunnveien). Følg grusveien til du kommer til asfalten (Elvikveien) igjen og følg denne til du kan ta til venstre inn på parkeringsplassen til Ivarsand der du startet. Husk å stoppe klokka ved søppeldunkene.

Det er ca. 20% asfalt, 30% grus og 50% sti/terreng

Konkurranseperiode: 01.08.2023 - 31.07.2023

August - Trosby/Valle (14,57 km)

Like ved søppelsorteringen ved parkeringsplassen hos Joker Trosby

Kjør i retning Valle mot Trosby. Gratis parkering til venstre for Joker Trosby

Løypebeskrivelse:

Om du var med i 2021 så vil du kjenne igjen traseen da vi løp deler av denne i motsatt vei forrige gang. Men årets løype er lengre og vi har endret start/mål og retning. Start klokken ved søppeldunkene like ved parkeringsplassen. Vi løper mot klokken og starter med å løpe langs Valleveien i retning Valle. Hold høyre etter 2,3km opp igjennom hyttefelt og videre inn på sti igjennom skogen, opp hit er det god stigning. På toppen holder du stien 400m og ut til ett gårdsbruk på Tveten.

Løp grusveien ut til Valleveien og ned til Valle Brygge. Herfra er det blåmerket kyststi hele veien tilbake til mål. Du løper langs kyst og på flotte stier. Terrenget er delvis teknisk, men også veldig fint område. Det er bare å nyte.

Husk å stoppe klokka ved søppeldunkene.

Det er ca. 40% asfalt, 10% grus og 50% sti/terreng

Konkurranseperiode: 01.09.2023 - 30.09.2023

September_Naretoppen (11,3 km)

Start/mål:

Ved bommen i det du starter i skiløypa på Svanstul. Rett ved parkeringsplassen

Ankomst:

Kjør i retning Valebø og opp til Svanstul. Fra Valebøvegen og opp til Svanstul er det 18km på grusvei og du møter på en bom som koster kr 95,- og som betales med kort. Parkeringsplassen via google maps:

59.38344473149854, 9.429341750361417 (kopier og lim inn i google maps)

Løypebeskrivelse:

September på Nare er kanskje noe av det fineste. Denne turen vil gi deg en fantastisk opplevelse. Vi skal løpe tur/retur Naretoppen. Du starter på grus og løper innover de første 2,2km før du holder venstre og på blåmerket sti opp til toppen. Etter 5,7km er du på toppen og ser utover Telemark i alle retninger. Det er 340 høydemetre og du løper på flotte stier innover fra grusveien. Tilbake er det samme tur.

ENJOY!

Det er ca. 40% grus og 60% sti/terreng

Konkurranseperiode: 01.10.2023 - 31.10.2023

Oktober_Åfoss (9,87 km)

Parkering og start/mål:

Kjør til parkerkeringen til Fjærekilen badeplass. Søk eventuelt opp Gåsodden camping på Google maps, kjør dit og fortsett ca 100 meter videre på veien.

Beksrivelse:

Løp fra parkeringen og tilbake der du kom fra. Ta til venstre på grusvei langs Fjærejordene og følg rundt låven og opp i skogen. Etter ca 100 høydemeter er du Gamle Fjærevei. Følg denne til Elsetvegen og ta til høyre. Følg hovedveien ca 1 km og ta til venstre opp grusvei med bom. Her er det litt graving og anleggsarbeid i forbindelse med nytt vannreservoar for Skien kommune. Følg stien over Tangaråsen. Når du er nede på andre siden av toppen holder du venstre på traktorveien. Når du nærmer deg bebyggelse igjen går Åfoss stien av til høyre. Denne er skiltet. Ned i bakken holder du mot høyre. Stien følger vider over Berviksåsen og ned igjen til Hentiabekken. Det kan være lurt å holde øye med kartet i dette området, da det er en del stier, små og store. Når du etterhvert kommer ut på Rambergveien svinger du venstre før du tar høyre på Suttervikveien. Følg denne ca 250 meter og ta til venstre via hesteløype. I enden av hesteløypen går stien videre oppover i terrenget. Når du kommer opp på traktorvei holder du venstre og følger denne veien til du er ute på asfaltert vei igjen. Nå tar du høyre og følger asfalten ca 500 meter til du svinger ned mellom hestebaner og stall. Følg denne traktorveien til du kommer ned i Fjærekilen og ta veien tilbake til parkeringsplassen.

Underlag:

Primært sti og grus

Konkurranseperiode: 01.11.2023 - 30.11.2023

November_ Urædd og Kattøya (11,31 km)

Like utenfor Stridsklevhallen

Ankomst:

Ta til Stridsklev og Stridsklevhallen. God plass for parkering like ved hallen. Stridsklevhallen ligger ved Stridsklev ring og like ved Kiwi Stridsklev.

Beskrivelse:

Vi løper mot klokken. Vi krysser Stridsklev ring etter 200 meter og skal løpe den populære urædd-løypa helt ned til undergangen ved jernbanen etter ca. 3,6 km. Her løper du under jernbanen og E18 videre mot Nystrandvegen og Nystrandhavna. Hold venstre og løp langs vegen mot Olavsberget og over brygga ut til Kattøya. Hold mot klokken rundt øya før du kommer tilbake bryggen og videre mot Olavsberget og samme vei tilbake opp til undergangen ved E18 og jernbanen. Du er nå tilbake på Urædd-løypa og fortsetter videre i retning Stridsklevhallen. Mål er samme sted som start, ved inngangen til Stridsklevhallen.

70% sti

30% asfalt

Konkurranseperiode: 01.12.2023 - 31.12.2023

Desember_Frierstien (12,85 km)

Alle gode ting er 3, og da blir det tradisjon skal du se. Julen nærmer seg og desemberruten er som vanlig fra Hei.

Start/mål:

Like ved Hei IL Klubbhus (Starten er ved krysset/innkjøringen 200 meter lengre frem).

Kjør mot Heistad og Heistadhallen/HEI IL

Beskrivelse:

Vi løper mot klokken. Vi skal løpe lysløype opp til- og over E18 og videre rett frem til grusveien. Her holder vi oss på grus et lite stykke til vi kommer ned mot blåmerket sti langs frierfjorden. Hold brått høyre og følg blåmerket sti hele veien ut mot utsiktspunktet og ned forbi dammane og parkeringsplassen ved Brevik. OBS: GPX file svinger venstre 30 meter før utsiktspunktet. Ferdsel ut til ytterpunktet gjøres på eget ønske, men husk at der er bratt og kan være glatt. Vær også ekstra oppmerksom på vei ned til parkeringsplassen fra Dammane. Der er asfalt og kan være glatt ned bakken.

Fra parkeringen følger du videre forbi NORCEM på din høre side. Du følger altså asfalt et lite stykke før du skal ut moy Eidangerfjorden og løpe langs vannet mot Heistad. Til slutt får du en fin motbakke opp mot Heistad IL.